Prywatny Ośrodek Leczenia Uzależnień i Współuzależnienia

533 221 555 czynne 24/7 You Tube Google Plus

czwartek, 28 czerwiec 2018

Jak wytrzymać w trzeźwości po zakończeniu odwyku?

Psychoterapia i odwyk w leczeniu choroby alkoholowej mają niezwykle istotne znaczenie. To dzięki leczeniu osoba uzależniona zaczyna dostrzegać, w jaki sposób używka miała wpływ na jej życie oraz jej najbliższych. Ponadto psychoterapeuta pomaga stawić czoła codziennym wyzwaniom, aby móc wrócić do normalnego funkcjonowania. Uczy, jak radzić sobie z negatywnymi emocjami i pokusami, aby nie sięgnąć po środek odurzający i wytrwać w trzeźwości.

Co ważne, specjalista służy fachową pomocą nie tylko w trakcie odwyku alkoholowego, ale także ma za zadanie przygotować osobę uzależnioną do funkcjonowania po jego zakończeniu. Powrót do normalnego życia po terapii jest w wielu przypadkach bardzo trudny, zwłaszcza że przez nałóg często traci się rodzinę, pracę i wiele innych rzeczy, które niełatwo później odzyskać.

Problem z utrzymaniem abstynencji

O tym, że wytrzeźwieć jest łatwo, wie praktycznie każdy alkoholik. O wiele trudniej jest natomiast wytrzymać w abstynencji. I chociaż nie istnieje jedna prosta recepta na to, jak żyć w trzeźwości po zakończeniu odwyku, istnieją różne sposoby, które są proponowane przez psychoterapeutów według indywidualnych potrzeb i możliwości. Najbardziej oczywistym zaleceniem jest powstrzymywanie się od „pierwszego kieliszka”, w myśl zasady „jeśli nie wypijesz, to się nie upijesz”.  Należy pamiętać, że u osób uzależnionych, czy to od alkoholu, czy jakichkolwiek innych środków odurzających, nawet niewielka dawka czynnika uzależniającego wcześniej czy później wywołuje trudny do opanowania przymus picia, zażycia narkotyku itp.

Jak przetrzymać głód alkoholowy i narkotykowy?

Głód jest jednym z objawów towarzyszących chorobie alkoholowej i narkotykowej. Pojawia się również u osób uzależnionych, które przestały pić czy brać narkotyki i zdecydowały się na leczenie odwykowe. Jest to nic innego jak silna potrzeba sięgnięcia po środek odurzający oraz bardzo nieprzyjemny stan emocjonalny połączony z pragnieniem doznania natychmiastowej ulgi. W trakcie tzw. głodu występuje wzrost napięcia, uczucie ssania w żołądku, pogorszenie pamięci, a także pojawiają się natrętne myśli, że nie jesteśmy sobie w stanie poradzić bez alkoholu, narkotyków. Istnieją różne metody walki z głodem alkoholowym i narkotykowym. Niektóre osoby uzależnione twierdzą, że głód najlepiej przetrzymać, zjadając lub pijąc coś słodkiego. Czy wyobrażasz sobie wypicie kieliszka wódki po zjedzeniu trzech kremówek lub tabliczki mlecznej czekolady?

Jak wytrwać w trzeźwości po odwyku?

Oto kilka sposobów, które mogą być pomocne osobom uzależnionym, aby wytrwać w trzeźwości po zakończeniu odwyku:

  • uczestnictwo w spotkaniach (np. AA) – wybór grupy macierzystej i chodzenie na jej spotkania tak często, jak tylko jest to możliwe,
  • dzielenie się z innymi swoimi przeżyciami, doświadczeniami, siłą oraz nadzieją,
  • proszenie o pomoc w sytuacji, kiedy naprawdę jej potrzebujemy,
  • posiadanie przy sobie spisu telefonów do zaprzyjaźnionych osób trwających w trzeźwości oraz punktów kontaktowych dla uzależnionych, aby w razie potrzeby móc z nich skorzystać,
  • zadanie sobie pytania: „co mogę zrobić, żeby się nie odurzyć?” i odpowiedzenie sobie na nie,
  • czytanie czasopism poświęconych alkoholizmowi, narkomanii, lekomanii oraz zdrowieniu z tychże nałogów,
  • stałe stosowanie dwudziestoczterogodzinnego planu dnia i trzymanie się go,
  • racjonalne i regularne odżywianie się: ograniczenie kofeiny, cukru i nikotyny, ćwiczenia fizyczne,
  • wcielanie w życie motywujących haseł i zaleceń (np. „mówimy STOP dla głodu, złości i samotności”, „działamy powoli, ale działamy”, „czynimy postępy, ale nie liczymy na doskonałość”, „akceptujemy życie na stawianych przez nie warunkach”).

W sytuacji krytycznej:

  • zamiast się od razu napić czy sięgnąć po środek odurzający, dajemy sobie pięć minut na zastanowienie,
  • natychmiast opuszczamy miejsce, w którym grozi nam sięgnięcie po alkohol, narkotyki itp.,
  • przypominamy sobie, że aby zachować stan trzeźwości, jesteśmy gotowi na wszystko,
  • dzwonimy do naszego psychoterapeuty lub zaprzyjaźnionej osoby z mityngu,
  • w myślach lub na kartce papieru tworzymy listę rzeczy, za które możemy być wdzięczni, idziemy na spotkanie,
  • choćby nie wiem, co się działo, nie sięgamy po środek odurzający, przypominając sobie ostatnie upicie, kaca itp.

Skomentuj