Prywatny Ośrodek Leczenia Uzależnień i Współuzależnienia

533 221 555 czynne 24/7 You Tube Google Plus

czwartek, 08 wrzesień 2016

Początek roku szkolnego - pomóż dziecku walczyć z prokrastynacją

Ruszył nowy rok szkolny, a z nim problem, jak nauczyć dziecko regularnego odrabiania lekcji i nie odkładania ich na później. Spore grono rodziców każdego dnia stara się zmotywować swoje dzieci, aby obowiązki szkolne zaliczały do rzeczy najważniejszych. A tymczasem one zanim otworzą zeszyt lub książkę, chcą obejrzeć coś w telewizji, zagrać w grę komputerową, wyjść z kolegami na dwór, poprzeglądać Internet... I tak czas ucieka, a zadania domowe pozostają nie ruszone. Takie postępowanie prowadzi do tego, że uczniowie często mają problemy w szkole. Jak więc zmotywować własne dzieci do tego, żeby szkoła była na pierwszym planie?

Syndrom studenta

Prokrastynacja nazywana jest często syndromem studenta - ta nazwa wzięła się od tego, że często uczą się oni na ostatnią chwilę. Zwłoka w rozpoczęciu prac i problem z gospodarowaniem czasem może być podyktowany różnymi przyczynami. Definiując prokrastynację wymienia się pięć podstawowych lęków, z którymi walczą ludzie mający z nią problem. Są to:

  • lęk przed porażką – odkładanie zadania aż do momentu, kiedy będzie już za późno na jego zrobienie jest świetnym usprawiedliwieniem w razie niepowodzenia,
  • lęk przed sukcesem – odkładanie zadań w obawie o to, że sukces może wywołać zazdrość u innych lub też zwiększyć ich oczekiwania,
  • lęk przed bezradnością - chcąc mieć wszystko pod kontrolą, prokrastynator wszelkie zadania odkłada w nieskończoność, aby być niezależnym,
  • lęk przed izolacją - w tej sytuacji prokrastynatorowi zależy na tym, aby trafić do jakiejś grupy społecznej lub przynależeć do jednej osoby, żeby zaopiekowali się nim i za niego robili zadania,
  • lęk przed intymnością – ten lęk to obawa, że ci, którzy zbliżą się za bardzo do prokrastynatora zobaczą, jakie ma wady.

Ludzki mózg cechuje skłonność do tego, aby unikać nieprzyjemnych doświadczeń i dążyć do poczucia zadowolenia. Tymczasem im ważniejsze zadanie, tym u niektórych osób pojawia się większy stres i napięcie. Dlatego właśnie – aby się odprężyć – odraczają zadania i szukają bodźców, które pozwolą im się zrelaksować oraz zmniejszyć poziom hormonu stresu.

Na dobry początek - najtrudniejsze zadanie

Biorąc więc pod uwagę, że nasz mózg bardzo lubi otrzymywać nagrody, przez co ma większe predyspozycje do prokrastynacji, warto już od najmłodszych lat zacząć walczyć z odkładaniem zadań na jutro. Po pierwsze warto wiedzieć, że nie trzeba być w odpowiednim nastroju, aby wziąć się za odrabianie zadań. Po drugie – obowiązek zadań szkolnych można podzielić na małe części i wyobrażać sobie jego wykonanie krok po kroku. Mózg przyjmie taką informację i potraktuje jako wykonanie zadania na dany moment, przez co będzie można przejść do kolejnych czynności. Warto zacząć też od najtrudniejszego zadania, bo po jego wykonaniu nasze dziecko poczuje ulgę, że najgorszą rzecz ma już za sobą i może poczuć się bardziej zmotywowane do dalszego działania. A w międzyczasie – za każdą zrobioną rzecz wyznaczyć jakąś drobną nagrodę np. 20 minut na komórkę, obejrzenie jednego odcinka ulubionego serialu itd.

Racjonalna strona małego i dużego człowieka zdaje sobie sprawę, że im szybciej uporamy się ze zrobieniem jakiegoś zadania, tym będzie nam lepiej i wygodniej. Jednak nieracjonalna część nie myśli o obowiązkach, które są do wykonania, tylko o przyjemnościach i gratyfikacjach. Tak „rozrywany” człowiek musi jednak nauczyć się radzenie sobie z tego typu wewnętrznymi konfliktami.

Prokrastynacja nie jest lenistwem, bo to wiążę się z czerpaniem przyjemności, a ona w konsekwencji wzbudza w nas poczucie winy i wywołuje wyrzuty sumienia. Traktowana jest więc jako zły nawyk. Aby go zwalczyć potrzebna jest dobra organizacja pracy, powiązana z drobnymi nagrodami za każde wykonane zadanie lub jego część. Motywacją ma być także ulga i radość, jakie towarzyszyć będą po wykonanym obowiązku szkolnym. Jeśli rodzic sam sobie nie może poradzić z prokrastynacją u dziecka, zawsze może skorzystać z pomocy psychologa czy psychoterapeuty.

Skomentuj

Kalendarz wpisów

« Październik 2019 »
Pn Wt Śr Czw Pt Sb Nie
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31