Prywatny Ośrodek Leczenia Uzależnień i Współuzależnienia

533 221 555 czynne 24/7 You Tube Google Plus

wtorek, 30 czerwiec 2015

Jak radzić sobie z nawracającym uczuciem głodu alkoholowego.

Każdy z nas zna uczucie głodu spowodowane długą przerwą w jedzeniu. Najczęściej objawia się ssaniem w żołądku, wyostrzeniem zmysłów oraz rozmyślaniem o jedzeniu. Co zrobić, jeżeli podobny głód dosięga alkoholika, a objawy alkoholowego głodu są jeszcze intensywniejsze? Jak radzić sobie z brakiem alkoholu, jak oszukać organizm i wytrwać w trzeźwości? O tym w poniższym artykule.

Co to jest głód alkoholowy?

Głód alkoholowy jest skutkiem choroby alkoholowej, ciężko nad nim zapanować. Uczucia mogące wywoływać pojawienie się głodu to przede wszystkim: lęk, poirytowanie, smutek, wściekłość, żal czy poczucie niskiej wartości. Chęć wypicia „jednego głębszego” w takich sytuacjach jest spowodowana faktem, iż przez lata to właśnie alkohol był utrwalany jako sposób radzenia sobie z różnymi stanami napięcia.

Załóż dzienniczek głodu alkoholowego

Zapisuj, w jakich sytuacjach narasta w Tobie chęć na alkohol, jakie uczucia i objawy temu towarzyszą. Dzienniczek pozwoli Ci kontrolować nawroty, a nawet je ograniczyć. Warto również wynotować rożne sposoby radzenia sobie z uczuciem braku alkoholu, a następnie ocenić ich skuteczność na sobie.

Nie ufaj sobie

W momencie, kiedy pojawi się głód, znajdziesz tysiące powodów, dlaczego powinieneś się napić. Walka z tym przeświadczeniem jest trudna, jednak jak najbardziej możliwa. Zastanów się, czy Twoja sytuacja poprawi się od wypicia kieliszka. Przypomnij siebie czasy, kiedy alkohol nie rozwiązywał Twoich problemów, a wręcz je potęgował. Podobnie w przypadku świętowania sukcesu. Zawsze znajdzie się okazja, żeby coś uczcić, pytanie tylko po co? Nie warto poświęcać efektów ciężkiej pracy dla chwili roztargnienia.

Lista zysków i strat

Sporządź sobie listę, na jednej stronie umieść konsekwencje i nieprzyjemności, jakie Cię spotkały z powodu nałogu, na drugiej korzyści wynikające z trzeźwości. W chwilach słabości nie myślisz jasno, ta lista ma Ci przypominać po co to robisz i dlaczego warto. Noś ją zawsze przy sobie, aby w czasie głodu móc zracjonalizować natrętne myśli. Osobą pomocną przy sporządzaniu listy będzie terapeuta lub ktoś bliski.

Telefon do przyjaciela

W chwilach słabości ciężko się zebrać na zwierzenia. Podświadomość szepce „Twoje problemy nie są aż takie ważne, nie zawracaj mu głowy”, nie słuchaj jej! Im dłużej będziesz się zastanawiał i rozmyślał, tym mniejsze szanse na wykonanie telefonu i większe na sięgnięcie po butelkę. Zadzwoń lub idź do osoby, która miała podobne problemy jak Ty i zrozumie, przez co przechodzisz. Działaj spontanicznie i nie wstydź się, czas działa na Twoją niekorzyść.

Skup się na czymś innym niż alkohol

Spróbuj odwrócić swoje myśli od alkoholu. To trudne, ale możliwe. Jeżeli głód złapał Cię w pracy, skup się na tym i tylko na tym, co robisz w danym momencie. Jeżeli jesteś w domu zacznij sprzątać lub idź pobiegać. Wyładuj energię skumulowaną w swoim organizmie. Sport pomoże Ci podwójnie, gdyż produkowane w ciele endorfiny pomagają uporać się z uczuciem smutku, lęku czy wściekłości. Ważne jest, aby zostawić na chwilę bieżące problemy, zajmiesz się tym później. W tym stanie i tak nie jesteś w stanie nic zdziałać, a dalsze zamartwianie się tylko spotęguje uczucie głodu.

Dużo pij

Woda, szczególnie ta niegazowana, jest Twoim sprzymierzeńcem. Wodę możesz zastąpić również sokiem (o ile nie skojarzysz go z drinkami) lub czymś do jedzenia. Uczucie sytości znacznie zmniejsza łaknienie alkoholowe.

Pamiętaj, nigdy nie kończy się na jednym kieliszku

Bardzo rzadko zdarza się, żeby były alkoholik potrafił wrócić do kontrolowanego picia, choć każdy uważa, że właśnie jemu uda się ta sztuka. Nie warto kusić losu. Wielu przed Tobą próbowało i poległo. Lata trzeźwości, poukładane życie, praca, rodzina, to wszystko legło w gruzach przez „jeden kieliszek”. Uczmy się na cudzych, a nie własnych błędach.

Uczucie głodu jest jak fala, przychodzi i odchodzi, kiedy więc za dzień lub dwa minie, zajrzyj do dzienniczka głodu. Zanotuj w nim swoje spostrzeżenia, znajdź wczesne symptomy, które przegapiłeś. Ważne jest, abyś nie rozpamiętywał tego co się stało, a jedynie wyciągał wnioski na przyszłość.

Ocena: 4.4

Wszystkich ocen: 17

Skomentuj